Column Marieke: Aardige mensen, hoe gaan we er mee om?

  1. Nienke

    Nienke TOP LID

    Berichten:
    1.078
    Ontvangen Likes:
    440
    Trophy Punten:
    190
    Hebben jullie dat nou ook?
    In het werk als pedicure komen we dagelijks allerlei soorten mensen tegen. U zult ze allemaal wel herkennen: de agressievelingen, de negatievelingen, de mopperkonten, de goedzakken, de positievelingen, de vechters, de opgevers, de zachtaardigen, de lieverdjes, de grote monden met de kleine hartjes, de intellectuelen, de minder begaafden, de grapjurken, de serieuze praters, de nieuwsgierigen, de zwijgers en ga zo maar door.

    Soms krijg je mensen in de praktijk waar je het liefst meteen weer vanaf wilt. Al voordat ze op de stoel zitten, voel je negativiteit en tijdens de behandeling krijg je vragen als ‘kunt u het wel goed zien met zo weinig licht?’. Elke 5 minuten wordt de voet even teruggetrokken, want dan wil hij / zij de voet zelf even palperen om te beoordelen of het werk wel naar behoren wordt gedaan. De nagel kan natuurlijk altijd korter, rechter of ronder en dat laat hij of zij dan ook duidelijk weten. Extra lastig is het als hier een nagelreparatie of nagelbeugel gezet gaat worden, want als je de nagel eindelijk vetvrij hebt en je laat de voet even los om materiaal te pakken, dan is de voet alweer weg. Om uitgebreid ‘bevoeld’ te worden met een vette duim, zodat je weer opnieuw kan gaan beginnen met het voorbereiden van de nagelplaat. Het is een leuke bijkomstigheid ook als elke keer de voetentray op de grond smakt. Ach, het houdt een mens scherp, denk ik dan maar. Op het eind van de behandeling ben je moe, maar zeker niet voldaan. Zelf heb ik dan vooral het idee dat ik een marionet ben met een nageltang en mondneusmasker. Ik houd mezelf voor dat die mensen er ook moeten zijn.

    Wat mij opvalt, is dat de ‘lastige’ mensen echter wel alles voor elkaar krijgen. Zij slepen er een extra behandeling uit met betrekking tot de zorgprofielen. Voor alles wat daarbuiten valt, hebben ze een kwitantie nodig, want op de een of andere manier krijgen zij het vergoed. En de volgende afspraak, op maandagochtend half negen, terwijl je eigenlijk vrij had gepland, ja die gaat natuurlijk gewoon door, want zij gaan op vakantie. Als ik deze mensen onverhoeds wilde verzetten, dan dacht ik 2x na of dat wel echt nodig was.

    Ik schrijf ‘was’ omdat dat opeens veranderd is. Het keerpunt kwam op het moment dat ik zelf een lelijke enkelbreuk opliep. In het gips, met het been omhoog, kon ik aan de slag om iedereen af te bellen. Ik zag er tegen op om deze dame te bellen, maar tijdens het telefoongesprek leek ze heel meelevend ‘ach kind wat erg, wat erg vind ik dat nou’. Ik stelde haar gerust dat het wel goed zou komen met mijn enkel. ‘Nee dat bedoel ik niet’, pareerde ze ‘Ik heb zo een pijn in mijn voet’. Ik reageerde met ‘Ja, dat begrijp ik. Ik ook’.

    Toen drong het tot me door: wij houden veel rekening met de moeilijk mensen, maar moeten we niet juist rekening houden met de lieve mensen? De zachtaardige mensen die je eigenlijk nooit hoort? Dat zijn toch juist de mensen die ons werk zo geweldig maken, dankbaar en meelevend. Zij bellen niet om hun afspraak te vervroegen, want ‘Ach, kind, je bent al zo druk’. Ik heb me voorgenomen deze mensen te koesteren. Zij maken het werk dubbel en dwars waard. En ik vraag me af: hebben jullie dat nou ook? Hoe gaan jullie met ze om, met die aardige mensen?

    Marieke – medisch pedicure, podotherapeute

    mariekedehaan.jpg
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2016
    avemedischpedicure en Rosa vinden dit leuk.
  2. Annemiek Gerrits

    Annemiek Gerrits ACTIEF LID

    Berichten:
    121
    Ontvangen Likes:
    69
    Trophy Punten:
    79
    Zo herkenbaar. Ook het ziekteverhaal. En dan de mensen waarvan je het het minste verwacht reageren onverwacht onaardig of juist heel lief. Ik hoorde laatst een aardige tip van een collega. Aan het einde van het jaar scrolt ze door haar klanten heen en bij de mensen die ze niet aardig vindt of waar altijd commentaar is, geeft ze bij de volgende behandeling, vriendelijk doch dringend aan dat die klant beter een collega-pedicure kan gaan zoeken. Ik heb er laatst zelf 1 verzocht om een andere pedicure te zoeken. Zijn ze niet blij mee, maar op een vriendelijke manier gebracht, kan je daar zelf heel opgelucht van zijn.
     
    marieke71 en avemedischpedicure vinden dit leuk.
  3. Aurelia

    Aurelia KOMT OP GANG

    Berichten:
    1
    Ontvangen Likes:
    2
    Trophy Punten:
    19
    Hoi Marieke, heel herkenbaar inderdaad en mooi gezegd. Ik heb zelfs zulke lieve klanten erbij die speciaal met een yoghurtje op de stoep staan voor ons allebei zodat ik in ieder geval even wat tussendoor kan eten omdat lunch er vaak bij in schiet. Omdat ik altijd voor iedereen klaar sta en vaak mijn eigen tijd daarvoor opoffer. Zij zien dat en waarderen dat. Maar ook ik heb inderdaad mijn pauze nodig om weer even op te laden en te kunnen geven, mijn kinderen die graag even met mijn lunchen op mijn enige vrije middag, als toch vaak weer even een klant belt om een afspraak te maken;-).
     
    marieke71 en avemedischpedicure vinden dit leuk.
  4. 10Tenen

    10Tenen LEKKER BEZIG Deelnemer Disinall Quiz 2017

    Berichten:
    104
    Ontvangen Likes:
    5
    Trophy Punten:
    44
    Inderdaad heel herkenbaar. Voor de 1doe je alles en voor de ander doe je niets. Mensen gaan wel heel makkelijk met mijn agenda om. Ik ben nu op een punt beland, dat ik de dienst uitmaak en anders gaan maar naar mijn collega.mijn aardige klanten en die heb ik bijna alleen maar Bedank ik altijd voor hun komst en gezelligheid
     
    avemedischpedicure vindt dit leuk.
  5. Praktijk oosterom

    Praktijk oosterom KOMT OP GANG

    Berichten:
    2
    Ontvangen Likes:
    3
    Trophy Punten:
    17
    Ja ik herken dit wel maar koester al een lange tijd de lieve mensen. Deze mensen maken je dag goed. Soms geven ze ook nog een klein presentje. Een chocoladereep, een fooi of een bloemetje. Je word hier helemaal warm van. Laten we in 2017 deze mensen weer opnieuw waarderen dat ze bij ons in de praktijk komen!
     
  6. avemedischpedicure

    avemedischpedicure LEKKER BEZIG

    Berichten:
    10
    Ontvangen Likes:
    7
    Trophy Punten:
    29
    Gelukkig zijn de meeste van mijn cliënten aardige mensen en juist van die mensen krijg je energie. Die moet je koesteren. Uiteraard zitten er ook wel lastige cliënten tussen. Ooit had ik een cliënt die ik 4 dagen van te voren een herinneringsmail stuurde (dat vond hij prettig zo 4 dagen van te voren, dus dat deed ik altijd trouw als service). Om de waarheid te zeggen baalde ik al als ik zijn naam weer in de agenda zag staan, de man ik kwestie was altijd erg negatief over alles en kreeg het elke keer voor elkaar om mijn humeur te verpesten, tot op een dag dat hij 's avonds om 21:30 uur belde om zijn afspraak voor de volgende ochtend te verzetten, omdat zijn kleinzoon een toneelstukje had op school, waarop ik zei; dat wist u 4 dagen geleden toch ook? Hij verontschuldigde zich en ik besloot ter plekke om zijn afspraak naar 8 weken later te verschuiven met als reden, sorry mijnheer, maar mijn agenda staat vol gepland. Nou daar was hij het dus totaal niet mee eens, want dat duurde volgens hem veel te lang. Ik opperde nog om hem te berichten als er iemand zijn/haar afspraak annuleerde, waarop hij boos zei; nou dat moet dan niet te lang duren. Ik heb hem dus uiteraard niet meer gebeld! Deze mensen kosten een hoop negatieve energie en ik stop liever mijn positieve energie in lieve, aardige mensen. :)))
     
    marieke71, Aurelia en Annemiek Gerrits vinden dit leuk.
  7. Thea van Lier

    Thea van Lier LEKKER BEZIG

    Berichten:
    11
    Ontvangen Likes:
    6
    Trophy Punten:
    29
    Mijn klanten zijn bijna allemaal aardig. Maar eerlijk gezegd selecteert zich dat vanzelf. Mensen waar je echt geen klik mee hebt, komen uit zichzelf vaak niet meer terug. En heel soms tref ik echt onredelijke mensen en dan vind ik het heerlijk dat ik als ZZP-er de vrijheid heb om ze te zeggen dat ze beter een andere pedicure kunnen zoeken. Mijn aardige klanten koester ik ook wel. Als ze een gegronde reden hebben om hun afspraak te verzetten of af te zeggen, ga ik niet moeilijk doen. Een kleine attentie rond de decembermaand is ook wel op z'n plaats. En ik probeer altijd de tijd voor mijn klanten te nemen, dat waarderen ze ook wel.
     
    marieke71 en avemedischpedicure vinden dit leuk.
  8. Voetcompany

    Voetcompany KOMT OP GANG

    Berichten:
    14
    Ontvangen Likes:
    3
    Trophy Punten:
    19
    Hahaha idd die voetentray :D
     
    marieke71 vindt dit leuk.
  9. lowenthalpedicure

    lowenthalpedicure TOP LID Quiz Team

    Berichten:
    468
    Ontvangen Likes:
    256
    Trophy Punten:
    129
    Herkenbaar, ik koester mijn aardige klanten.
     
    marieke71 vindt dit leuk.
  10. marieke71

    marieke71 LEKKER BEZIG Regiodagen Team

    Berichten:
    52
    Ontvangen Likes:
    22
    Trophy Punten:
    34
    Dat vind ik echt heel knap, als het je lukt deze clienten door te sturen. Echt een goed idee denk ik, want op die manier kies je goed voor jezelf. Toch lijkt het mij best moeilijk, die confrontatie
     
    Annemiek Gerrits vindt dit leuk.
  11. marieke71

    marieke71 LEKKER BEZIG Regiodagen Team

    Berichten:
    52
    Ontvangen Likes:
    22
    Trophy Punten:
    34
    Goed van je dat je zelf de dienst uitmaakt! Grenzen stellen is echt heel belangrijk...
     
  12. marieke71

    marieke71 LEKKER BEZIG Regiodagen Team

    Berichten:
    52
    Ontvangen Likes:
    22
    Trophy Punten:
    34
  13. 10Tenen

    10Tenen LEKKER BEZIG Deelnemer Disinall Quiz 2017

    Berichten:
    104
    Ontvangen Likes:
    5
    Trophy Punten:
    44
    Helaas, want het is niet mijn stijl, maar puur uit zelfbescherming


    Sent from my iPad using dePedicure.nl mobile app
     
  14. Ursela

    Ursela TOP LID

    Berichten:
    337
    Ontvangen Likes:
    226
    Trophy Punten:
    135
    De brutalen hebben de hele wereld. Dat is altijd al zo geweest. De grootste zeurkonten waarbij je van alles wil doen om het goed te doen, en nooit is het goed........uit ervaring afgelopen jaar kan ik zeggen dat ik nu echt weet wie mijn trouwe lieve klanten zijn. En ja ik koester ze. En die hebben voorrang. De zeurkonten laat ik links liggen. En als ze bellen met veel pijn????? Ach wat vervelend nou....daar baal ik nou ook altijd van, vooral omdat het mijn schuld is dan he. Die nagelriemen afknippen, hoeken wegknippen etc.....ben er ook klaar mee. Ik bepaal mijn agenda en mijn werkwijze. Bevalt het niet? Daaaaggg......he wat lekker
     
    lowenthalpedicure vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina


Partners van dePedicure.nl: