Column Anne: 21 tips voor meer betrokkenheid op Facebook

  1. Nienke

    Nienke TOP LID

    Berichten:
    1.078
    Ontvangen Likes:
    440
    Trophy Punten:
    190
    Onderstaand artikel is geschreven door Anne Raaymakers. Zij is social marketing coach en geeft advies over bijvoorbeeld het gebruik van Facebook.

    Het is moeilijker dan ooit om ervoor te zorgen dat jouw klanten en volgers zich bezig houden met de Facebookberichten die jij plaatst. Het is heel belangrijk om hier wel mee aan de slag te gaan! Het nieuwsoverzicht barst bijna uit zijn voegen door alle inhoud die wordt getoond en mensen bereiken op Facebook wordt steeds lastiger. De enige echte gratis manier om meer betrokkenheid te creëren op Facebook, is door inhoud te plaatsen die je volgers ook echt geweldig vinden!

    Je zult nu wel denken: “dat is makkelijker gezegd dan gedaan!” Toch is het zeker de moeite waard om het te proberen en daarbij de 21 ideeën die hieronder staan beschreven, in het achterhoofd te houden. Deze 21 ideeën kan iedere paginabeheerder direct toepassen, dus jij kunt het ook!

    1. Vertel een verhaal
    Mensen onthouden verhalen. Berichten worden door het vertellen van een verhaal persoonlijk en jouw volgers maken mogelijk soortgelijke situaties mee. Je maakt door het delen van jouw verhaal een connectie op persoonlijk niveau, waardoor er weer veel betrokkenheid ontstaat. Als je een verhaal deelt op Facebook, zorg er dan voor dat je verhalen deelt over zowel jouw persoonlijke leven als verhalen van jouw bedrijf. Grote kans dat je hier veel reacties op krijgt!

    2. Plaats berichten op het juiste tijdstip (gebaseerd op Facebook statistieken)
    Je hebt het mogelijk al eens gehoord. De beste tijdstippen om een bericht op Facebook te plaatsen zouden om 12 of 3 uur in de middag of 7 uur in de avond zijn. Elk onderzoek toont verschillende resultaten voor wat écht het beste tijdstip is. Dit komt doordat het beste tijdstip mede afhankelijk is van de branche waarin je jouw producten of diensten aanbiedt, en de demografische factoren van jouw doelgroep. Je kunt alleen achter het beste tijdstip voor het plaatsen van jouw Facebookberichten komen, als je gaat experimenteren. Om te beginnen kun je Facebook statistieken gebruiken om te zien wanneer jouw volgers of jouw doelgroep online is.

    3. Plaats juist niet op de piekmomenten
    Soms moet je bij het plaatsen van Facebookberichten juist de drukste momenten van de dag vermijden. Waarom? Veel bedrijven strijden met elkaar om juist op de piekmomenten in het nieuwsoverzicht te verschijnen. Soms zijn deze momenten te druk en is het té moeilijk om met de andere bedrijven te concurreren en in het nieuwsoverzicht te komen. Probeer eens berichten te plaatsen buiten de piekmomenten om te bepalen of je op deze manier meer mensen kunt bereiken.

    4. Plaats over actuele onderwerpen
    Het algoritme achter het plaatsen van berichten in het nieuwsoverzicht van Facebook, zorgt ervoor dat berichten over een onderwerp wat heel actueel is en veel wordt besproken, beloond worden. Het bericht wordt sneller getoond in het nieuwsoverzicht als het een onderwerp is wat al veelbesproken is. Als je in je nieuwsoverzicht kijkt, zie je waarschijnlijk al snel onderwerpen waar veel mensen het over hebben. Speel hier op in door berichten over dit onderwerp te plaatsen of er een vraag over te stellen. Het is een leuke manier om interactie te krijgen tussen jouw bezoekers en jezelf.

    5. Plaats foto’s van ‘achter de schermen’ bij jouw bedrijf
    Een foto gemaakt achter de schermen, zorgt ervoor dat je bedrijf persoonlijker overkomt. Een dergelijke foto helpt je om op te vallen in de competitie die er heerst tussen de berichten die door alle verschillende bedrijven worden geplaatst op Facebook. Mensen willen transparantie en steeds meer bedrijven staan open voor het tonen van deze transparantie. Door je volger op Facebook een blik achter de schermen te gunnen, is de volger geneigd veel meer betrokken te blijven bij jouw Facebookpagina.

    6. Plaats selfies
    Het plaatsen van selfies op Facebook is uitermate populair. Het plaatsen van een selfie kan op de juiste manier veel doen voor je Facebookstrategie. Zorg ervoor dat door de selfie jouw bedrijf persoonlijker wordt en je bedrijf er een eigen persoonlijkheid door krijgt.

    7. Deel je gedachten.
    Waar denk je aan? Deel met je volgers waar je aan denkt en kijk of ze daar op reageren. Je weet maar nooit of jouw volgers misschien op dat moment wel hetzelfde denken. Dit type bericht maakt het allemaal ook net iets spannender. Kijk niet raar op als een bericht met jouw gedachte het bericht wordt waar de meeste mensen op reageren.

    8. Plaats virale foto’s
    Heb je even geen inspiratie meer voor het plaatsen van een Facebookbericht? Plaats dan een virale foto, een foto die je van internet hebt gehaald of deelt van een andere pagina. Let hierbij natuurlijk wel op de copyright van foto’s! Een virale foto kan het heel goed doen op jouw Facebookpagina. Op het internet zijn veel verschillende soorten virale foto’s te vinden, waaronder quotes, ‘memes’ (foto’s met een grappige toegevoegde tekst), grappige foto’s en nog veel meer. Vaak zijn dit soort afbeeldingen makkelijk te vinden en is het een kleine moeite het de virale foto in een bericht in te plannen.

    9. Vraag je Facebookvolgers advies bij het nemen van beslissingen
    Heeft je bedrijf een nieuw logo? Of wil je wat nieuwe productkenmerken bepalen? Weet je niet wat je in je volgende blog kunt schrijven? Vraag advies aan je volgers van jouw Facebookpagina.


    10. Plaats vragen en opdrachten zoals ‘vul in op de stippellijn’
    Vragen en opdrachten zoals ‘maak deze zin af…’, zijn berichten die er altijd voor zorgen dat jouw Facebookvolgers zullen reageren. Mensen vinden het altijd leuk om op dit soort berichten te reageren! Je zult dan ook veel reacties krijgen.

    11. Plaats originele, voor jouw bedrijf herkenbare afbeeldingen
    Het plaatsen van originele, herkenbare afbeeldingen maakt je pagina uniek. Je kunt ze maken met bijvoorbeeld Canva of PicMonkey. Een andere mogelijkheid is dat je de afbeeldingen speciaal voor jou laat ontwerpen. Vaak kun je de ontwerper per afbeelding betalen. Vraag de ontwerper om een reeds bestaande afbeelding te herontwerpen.

    12. Wees jezelf
    Niemand wil het gevoel hebben dat ze tegen een robot te praten. We zijn allemaal mensen, zeker op Facebook. Het is belangrijk om je op deze manier te uiten. Negeer alle adviezen om heel professioneel over te komen en stel je kwetsbaar op door ook echt lekker jezelf te zijn. Gedraag je op je zakelijke Facebookprofiel zoals je in je dagelijkse leven ook doet. Je volgers zullen dit waarderen en het levert je daarom meer likes en reacties op berichten op.

    13. Experimenteer met hoe vaak je berichten plaatst
    Je hebt vast en zeker tips gelezen over de frequentie voor het plaatsen van berichten. Bij de meeste tips word je geadviseerd eenmaal of tweemaal per dag een bericht te plaatsen. Probeer in tegenstelling tot deze tips juist heel veel berichten op een dag te plaatsen. Het zal je verbazen hoe jouw volgers hierop reageren. Er zijn succesvolle pagina’s die dagelijks 8-14 berichten plaatsen en nog steeds een grote mate van betrokkenheid hebben.

    14. Zorg voor een herkenbare profielfoto
    Een herkenbare profielfoto is belangrijk! Mensen willen gezichten zien, geen productfoto of het logo van het bedrijf. Gebruik daarom niet het logo van je bedrijf als profielfoto, maar jouw gezicht op jouw Facebookprofiel. Jouw gezicht is je persoonlijke merk. Het helpt mensen daarbij ook nog eens om je te herkennen op andere vormen van sociale media.

    15. Schrijf creatieve beschrijvingen voor je berichten
    Een grappige beschrijving heeft vaak meer effect dan het delen van een headline vanuit een link. Een veelgemaakte fout is dat de headline van blogs die worden gedeeld, letterlijk worden overgenomen. Dit is de verkeerde benadering. Om mensen aan te sporen een artikel te openen, gebruik je niet de headlines van het blog. Het komt over alsof het bericht is geplaatst door een robot en je volgers denken misschien nog dat je te lui bent om zelf een tekst bij het bericht te bedenken.

    16. Deel inspirerende quotes
    Mensen houden van quotes! De reden waarom quotes goed werken is omdat ze verbinden met wie dan ook. Er zijn geen demografische factoren waar je rekening mee moet houden zodra je een quote plaatst. Het plaatsen van een quote kan misschien voor jouw Facebookpagina goed werken. Probeer eens een quote te plaatsen en zie wat er gebeurt.

    17. Plaats foto’s van jouw product in gebruik
    Foto’s van producten die in een studio zijn gemaakt, zijn saai en ze zien er allemaal hetzelfde uit. Maak in plaats van een foto in een studio, eens een foto van hoe jouw product werkt als je het gebruikt. Mensen willen zich voor kunnen stellen hoe ze jouw producten in het dagelijkse leven kunnen gebruiken. Het plaatsen van foto’s van jouw product in gebruik is een goede manier om mensen te overtuigen jouw product te kopen.

    18. Plaats video’s
    Het plaatsen van video’s is een populaire trend op Facebook. Dagelijks worden meer dan 8 biljoen video’s op Facebook bekeken, en dit is slechts het begin. Mogelijk is Facebook het nieuwe platform voor video’s in de nabije toekomst. Maak van deze trend gebruik en plaats een video waarin je:
    • mensen een blik achter de schermen toont
    • jouw team voorstelt
    • uitlegt hoe je jouw product kunt gebruiken of wat voordelen zijn van de diensten die je levert
    • gewoon even goedemorgen zegt
    • jouw grappige kant laat zien
    Het enige wat je nodig hebt is een middel om de video op te nemen, dit kan gewoon je telefoon zijn, en een beetje creativiteit.

    19. Berichten met het logo en de kleuren van jouw bedrijf
    Heb je een logo voor je bedrijf? Plaats de afbeeldingen in berichten met dat logo zodat mensen jouw berichten en pagina herkennen als ze naar beneden scrollen in het nieuwsoverzicht. Kies een kleur voor jouw bedrijf en laat deze kleur terugkomen.

    20. Zet volgers in de spotlight
    Plaats berichten over jouw volgers en beloon deze mensen met wekelijkse prijzen die je weggeeft op jouw pagina. Dit is de beste manier om geloofwaardigheid en vertrouwen op te bouwen. Potentiële klanten zullen eerder producten of diensten van je afnemen en je klanten worden loyaler aan jou en je bedrijf als ze zichzelf op jouw Facebookpagina zien. Bovendien zullen mensen die bijvoorbeeld net gestart zijn met een eigen bedrijf, zeer gedreven zijn om te winnen en zo een plek op jouw pagina te kunnen bemachtigen.

    21. Wees consistent
    Dit is misschien wel de belangrijkste tip! Zorg ervoor dat je consistent bent. Plaats niet een bericht om vervolgens van de radar te verdwijnen. Dit zal je bereik en betrokkenheid bij berichten in de toekomst zeker gaan beïnvloeden. Dus hoe vaak je ook berichten plaatst, zorg er in ieder geval voor dat je consistent blijft.


    Bron: www.anneraaymakers.nl/


    anne.png
     
    Maria, voetjesverzorgt en lowenthalpedicure vinden dit leuk.
  2. AnkeVanOs

    AnkeVanOs KOMT OP GANG

    Berichten:
    3
    Ontvangen Likes:
    2
    Trophy Punten:
    19
    Wat een goeie tips!! Hier kan ik echt veel mee. Hartelijk bedankt :)
     
    Nienke vindt dit leuk.
  3. Ursela

    Ursela TOP LID

    Berichten:
    337
    Ontvangen Likes:
    226
    Trophy Punten:
    135
    Anne volg ik al jaren! Dankzij haar al veel geleerd
     
    Nienke vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina


Partners van dePedicure.nl: