Column Andre: Hoort een kopje koffie/thee bij je kwaliteit?

  1. Andre Kroos

    Andre Kroos LEKKER BEZIG

    Berichten:
    18
    Ontvangen Likes:
    29
    Trophy Punten:
    44
    Kwaliteit.

    Hoort een kopje koffie/thee bij je kwaliteit?

    Het zal mijn zorg zijn.

    Kwaliteit is een zorg van mijn praktijk waar ik eigenlijk constant mee bezig ben. Moet ik wel koffie/thee geven of niet? Bij de Podotherapeut krijgen cliënten ook geen koffie/thee. En volgens de HAM code mag er in de praktijk niet gegeten of gedronken worden. Maar de cliënt heeft wellicht andere ervaringen dat het juist wel of niet gegeven wordt.
    Als mijn instrumententafel beschadigd of kapot is moet deze hersteld of eventueel vervangen worden.
    Is mijn website nog steeds up to date?
    En zo zijn er heel veel aspecten waar ik mee bezig ben.
    Daarom ben ik voor mijzelf het een en ander op papier gaan zetten.
    Het is geen waarheid wat ik op papier heb gezet, maar het is hoe ik (als mannelijke pedicure) naar de zaken kijk. Wellicht denken er dames anders over.

    Dus is dit het stuk wat ik geschreven heb.

    Om het doel van kwaliteitszorg te kunnen bepalen, moeten we eerst definiëren wat kwaliteit nu inhoud voor de pedicure en dit als leidraad gebruiken om kwaliteitszorg te bepalen en te leveren.
    1. Definitie van kwaliteit
    Kwaliteit is een uiterst subjectief begrip. Het is de mate waarin de dienst voldoet aan de gestelde eisen. Iedereen heeft zo zijn eigen ideeën over wat minimale kwaliteit is. De cliënt bepaalt hierbij wat de eisen zijn. Met andere woorden voor elke cliënt kan dit verschillend zijn.
    Om te weten of men kwaliteit levert, moet men eerst achterhalen wat de wensen van de cliënt precies zijn. Dan kan pas de vergelijking gemaakt worden tussen verwachting (vooraf) en beleving (achteraf) van de cliënt. Hoe dichter deze twee waarden bij elkaar liggen, hoe hoger de geleverde kwaliteit is.
    Het kan van belang zijn of de cliënt al een referentie heeft. Hiermee wordt bedoeld dat de cliënt bij een andere pedicure is geweest en zo voor zichzelf een vergelijk kan maken.
    De pedicure moet zelf regelmatig zijn/haar eigen kwaliteit toetsen door na te gaan of alle aspecten van kwaliteit die hij/zij van tevoren zelf heeft vastgesteld nog aan de eisen voldoen.
    De kwaliteit van de pedicure wordt mede bepaald door de kwaliteit van de beroepsuitoefening. De normen waaraan een goede pedicure in ieder geval aan zou moeten voldoen, worden onderscheiden in: algemene-, persoonsgebondens- (methodisch-technisch handelen en attitude) en middelengebonden- kwaliteitsaspecten.

    Algemene kwaliteitsaspecten zijn:

    Doeltreffendheid en doelmatigheid.

    Doeltreffendheid is de mate van overeenstemming tussen het gestelde doel en het daadwerkelijk behaalde resultaat.

    Doelmatigheid is de mate waarin de inspanningen (geld, middelen, tijd) zich verhouden tot de opbrengsten (baat van zorg).

    Persoonsgebondenkwaliteitsaspecten zijn:

    Methodisch-technisch handelen en de attitude.

    Onder methodisch-technisch handelen worden verstaan: deskundig- , geschikt- en zorgvuldigheid en indicatiestelling.

    Onder attitude worden verstaan: respectvolle bejegening, informatiebereidheid, het vermogen een vertrouwensrelatie te hanteren, samenwerkings- en verantwoordingsbereidheid.

    Onder Middelengebonden is eigenlijk niet meer dan roeien met de riemen die je hebt.

    Je kan geen belofte aan een cliënt geven over een behandeling als je de gereedschappen of kennis niet hebt.
    Ondanks dat kwaliteit een subjectief begrip blijft is het toch handig om dit te omschrijven, zodat men weet waar je het over hebt.

    Kwaliteit zou aan de volgende eisen moeten voldoen:
    - beantwoordt aan de reële behoefte van de cliënt.
    - is inhoudelijk van goed niveau.
    - wordt doelmatig verleend.
    - wordt cliënt gericht verleend.

    Het begrip kwaliteitszorg is onder te verdelen in de volgende drie begrippen:

    - Professionele kwaliteit.
    Professionele kwaliteit staat voor het werken volgens professionele criteria en goed vakmanschap, zorg of hulpverleners leggen de nadruk op effectief handelen.

    - Cliënt gerichte kwaliteit.
    Cliënt gerichte kwaliteit staat voor toegankelijke zorg die snel en op een vriendelijke manier wordt verleend, waarbij tevens voldoende informatie wordt gegeven. Cliënt vindt het belangrijk dat de zorg tegemoet komt aan zijn/haar persoonlijke behoeften.

    - Beleidsgerichte kwaliteit.
    Beleidsgerichte kwaliteit staat voor eerlijke verdeling van de zorg over alle bevolkingsgroepen en kostenbeheersing. Beleidsmakers en financiers benadrukken het belang van doelmatige en betaalbare zorg.

    1. Doel van Kwaliteitszorg:
    Het doel van de kwaliteitszorg is, dat met de informatie die je via een cliënt krijgt, dat de kwaliteit van de dienstverlening goed aansluiten bij de wensen/eisen van de cliënt. Op deze manier krijgt de pedicure in kaart waar verbeteringen kunnen worden aangebracht.

    Opgemerkt wordt dat specifieke wensen/eisen van de cliënt niet altijd kunnen worden gehonoreerd.
    1. Hoe zou de kwaliteit er in de praktijk uit zien
    Kwaliteit begint bij het eerste contact met de klant. Dit kan telefonisch zijn of een email contact. Hierbij geldt dat je nooit een tweede kans krijgt voor een eerste indruk.

    Bij ontvangst in de praktijk is het belangrijk dat de cliënt het gevoel krijgt dat hij/zij in een vertrouwde omgeving terecht komt.

    Dit houdt in dat de ruimte waar je de cliënt ontvangt schoon en opgeruimd dient te zijn. Door eventueel een aangename, ontspannende geur. Dit is wel persoonsgebonden, dus kan je er ook kiezen voor een neutrale geur.
    Je zou als pedicure er zelf goed verzorgd uit te zien. Dit houdt in dat je schone kleding draagt en de uiterlijke verzorging goed is. Persoonlijk hygiëne speelt hierbij een grote rol.
    De behandelkamer moet schoon, opgeruimd en hygiënisch zijn en de temperatuur aangenaam.

    Klachten van de cliënt over de kwaliteit en/of dienst dien je serieus te nemen en behandeld te worden.


    Zeggen wat je doet. Doen wat je zegt.

    kwaliteit.png
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 aug 2016
  2. Nellie Nellie

    Nellie Nellie LEKKER BEZIG

    Berichten:
    16
    Ontvangen Likes:
    9
    Trophy Punten:
    29
    prima geschreven.
     
    Andre Kroos vindt dit leuk.
  3. Andre Kroos

    Andre Kroos LEKKER BEZIG

    Berichten:
    18
    Ontvangen Likes:
    29
    Trophy Punten:
    44
    Maar Nellie Nellie,

    Wel of geen kopje koffie?
     
  4. Hannie

    Hannie LEKKER BEZIG

    Berichten:
    25
    Ontvangen Likes:
    22
    Trophy Punten:
    29
    Goed geschreven en wat mij betreft echt wel een kopje koffie of thee.
    De cliënten stellen dat enorm op prijs en ik heb er zelfs een overheerlijk koekje bij.
    Wel zo gezellig in de wachtruimte.
     
    Andre Kroos vindt dit leuk.
  5. Eva2

    Eva2 TOP LID

    Berichten:
    372
    Ontvangen Likes:
    286
    Trophy Punten:
    129
    Wat mij betreft is een kopje koffie een extra service, geen kwaliteit.
     
    pedicar en voetenmiep vinden dit leuk.
  6. voetenmiep

    voetenmiep ACTIEF LID

    Berichten:
    59
    Ontvangen Likes:
    31
    Trophy Punten:
    49
    Koffie hoort er bij. Werk ambulant, veel bij oudere mensen en de koffie staat vaak al te wachten, met bijbehorend praatje (of niet). Ik ben blij met een iets persoonlijkere aanpak, maar daar zit ook een keerzijde aan. Kwaliteit is vanzelfsprekend toch?
    Is een keuze die je maakt, niet?
     
  7. Podoscoop.nl

    Podoscoop.nl LEKKER BEZIG Groothandel

    Berichten:
    30
    Ontvangen Likes:
    21
    Trophy Punten:
    34
    Duidelijk uiteengezet, denk dat velen hier hun voordeel uit kunnen halen.
    Ofschoon het natuurlijk altijd iets persoonlijks is en ook afhankelijk is van de
    ruimte waarin gewerkt wordt.
    Is er een wachtruimte dan is het koffie vraagstuk een stuk eenvoudiger.
    Temperatuur is zeer belangrijk zeker zomerdag, als het buiten warm en benauwd is,
    is een airco een aanrader.
    Maar nogmaals alles is zeer persoonlijk en het moet budgettair wel passen.
     
    voetenmiep en Andre Kroos vinden dit leuk.
  8. Andre Kroos

    Andre Kroos LEKKER BEZIG

    Berichten:
    18
    Ontvangen Likes:
    29
    Trophy Punten:
    44
    Er wordt gezegd koffie hoort erbij. Dat is nu net wat ik bedoel. Het is iets wat in stand gehouden wordt en de klant het verwacht. Wie zegt dat het erbij hoort. Het wordt niet verwacht als men naar de podotherapeut, huisarts of fysiotherapeut gaat. Het is zeker geen aanval of kritiek op andere maar ik wilde juist argumenten horen waarom wel of waarom niet.
    De opmerking kwaliteit is vanzelfsprekend klopt, maar wat ik met mijn stuk duidelijke wilde maken is dat ik dat ook zo dacht maar het op papier heb gezet om mezelf er telkens op te wijzen om te blijven ontwikkelen en de kwaliteit te blijven toetsen.
    Ik ben en blijf een man en benader daarom zaken ook soms anders, wat zeker niet wil zeggen dat het beter is.
     
  9. Podoscoop.nl

    Podoscoop.nl LEKKER BEZIG Groothandel

    Berichten:
    30
    Ontvangen Likes:
    21
    Trophy Punten:
    34
    Ik kan je gedachten ook goed begrijpen, maar hier in Assen zie je zelfs in het Ziekenhuis in de wachtruimte thermoskannen staan met koffie en heet water voor de thee.
    Wil daarmee zeggen dat het toch een persoonlijk iets is en dat is het voordeel van zelfstandig zijn je kan dit ook zelfstandig beslissen.
    En dat maakt het ondernemerschap zo mooi.
    P.s. ik ben ook een man :)
     
    lowenthalpedicure vindt dit leuk.
  10. voetzoeker69

    voetzoeker69 LEKKER BEZIG

    Berichten:
    61
    Ontvangen Likes:
    15
    Trophy Punten:
    44
    Koffie/thee hoort er niet bij in de praktijkruimte. In de wachtruimte is het mogelijk. Ik heb er niet voor gekozen. Mijn cliënten komen voor een stukje kwaliteit aan hun voeten.
     
  11. voetenmiep

    voetenmiep ACTIEF LID

    Berichten:
    59
    Ontvangen Likes:
    31
    Trophy Punten:
    49
    Kwaliteit staat voorop, maar dat houdt evt. koffie niet tegen.
     
  12. Moos

    Moos LEKKER BEZIG

    Berichten:
    57
    Ontvangen Likes:
    14
    Trophy Punten:
    34
    in deze tijden dat je je best moet doen om klanten cq patiënten moet binnenhalen, is kwaliteit belangrijk.
    Daarnaast is er het aspect pleasen dwz de klant iets extra bieden, wat de ander niet geeft.
    Dat gevoel is zeer belangrijk en wordt soms zwaarder gehonoreerd dan het feit of er bv volgens de code wordt gewerkt.
    Dus de koffie is geen service maar een bepaald gevoel geven.
    Hetzelfde effect, geen superbekwame arts maar wel 1 die de tijd voor mij neemt en gezellig is.
    ( en mijn visie 40 jr gezondheidszorg;
    Het werkt bij velen)
    ik behoor meer tot jouw stroming, maar met mijn ervaring, schenk ik toch ook maar koffie.
     
  13. VHHV

    VHHV KOMT OP GANG

    Berichten:
    41
    Ontvangen Likes:
    4
    Trophy Punten:
    24
     
  14. VHHV

    VHHV KOMT OP GANG

    Berichten:
    41
    Ontvangen Likes:
    4
    Trophy Punten:
    24
    Dit is een interessante uiteenzetting van feiten, waar goed over nagedacht is, chapeau!
    het hoort bij de bedrijfsvoering en hier is duidelijk iemand aan het woord die het serieus neemt.
    Kwaliteit, deskundigheid, hygiene, empathisch vermogen, aandacht, hier moet je voortdurend mee bezig zijn. overigens schenk ik koffie, thee en water!
     
    voetenmiep vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina


Partners van dePedicure.nl: