Column Pedicure Nanda: Ondernemers in de voetzorg

  1. Spijker van Nanda

    Spijker van Nanda ACTIEF LID

    Berichten:
    72
    Ontvangen Likes:
    88
    Trophy Punten:
    79
    Ik sta in de Podopost deze maand en dat voelt best raar. Want hoewel ik veel reageer op Facebooktopics, en mij laat zien met acties door middel van website, zakelijk Facebook, nieuwsbrief, E-magazine en een webwinkel leidt dat allemaal naar één doel: mijn pedicurepraktijk laten groeien. Ik probeer alles uit – bijna alles is dan ook gratis – om te kijken wat het effect is. Om de kosten toch in de hand te houden. Dat gaat natuurlijk niet over een nacht ijs en het effect is er ook niet per direct. Blijkbaar trok dat ook de aandacht van Podopost; met als eyecatcher mijn medewerking aan de Dag van de Pedicure.

    Degenen die al een drukke praktijk hebben zullen dit niet nodig vinden, maar ik kom net weer kijken. In de acht jaar dat ik afwezig was in de pedicure-wereld zijn er een hoop collega’s bijgekomen en daar wil ik mij van onderscheiden. Ik maak gebruik van digitale faciliteiten. Bij Facebook komt het uiteindelijk ook van mond-tot-mond-reclame en dat is nog altijd de beste reclame.

    Tijdens het gesprek met de Podopost-journaliste kwam ik tot de conclusie dat wij pedicures ons rustig mogen scharen tot het bijenvolk (ik ben naast pedicure ook imker en eigenaar van inmiddels twee bijenvolkjes). IJverig, zorgzaam en bezig: altijd druk doende met voetzorg. Maar ik ben ook van mening dat wij als pedicures niet zo voorzichtig hoeven te zijn wat betreft het ondernemen, want dat is de pedicure uiteindelijk ook: een Ondernemer!

    bijen.png

    En verwarrend; want we leveren zorg op top-niveau, maar ik ervaar ook dat ondernemen vaak een ondergeschoven kindje is bij de pedicure. Met Kerst geven we vaak een presentje weg en dat past ook in de sfeer van die dagen. Alleen ik begreep de opmerking niet van een pedicure die vroeg of er ook in de zomermaanden wat weggeven moet worden. Ik denk dat je juist gebruik mag maken van het mooie weer, en verkoop aan de cliënt/klant een product waarmee die uit de voeten kan. Daarmee promoot je ook je praktijk met je producten die je verkoopt. Een service weliswaar.

    Je producten verkopen aan de cliënt is best moeilijk in het begin, maar wanneer je ontdekt dat ze het product waarderen en dat je iets verkoopt wat niet in de reguliere winkels te koop is, dat het geen probleem hoeft te zijn. Zeker niet wanneer de persoon van jou verwacht dat jij de wijsheid in pacht hebt.
    Ik heb inmiddels ook een webwinkel en ben zodoende open wanneer ik eigenlijk dicht ben. Qua verkoop dan. Onlangs heb ik een setje nagelschimmel-olie mogen verkopen aan iemand die behoorlijk buiten mijn werkgebied valt. Aan de andere kant van het land. Was toch mooi meegenomen op Moederdag.

    Begin dit jaar heb ik meegedaan aan de Presenteer-jezelf-challenge. Ook op Facebook. Hoe je je eigen foto’s maakt met je smartphone, waar je rekening mee dient te houden en met welke apps (Snapseed en VSCO etc.) ik deze foto's prachtig kan bewerken, met als doel ze te gebruiken voor mijn eigen Facebook-pagina. Zonder dat ik bang hoef te zijn om fotorechten te schenden. Op Canva.com maak ik afbeeldingen voor op mijn pedicure-Facebook-pagina. Vind ik dan uniek en origineel.

    Mijn doel op de digitale snelweg is mij duidelijk: mijn praktijk promoten en mijn doelgroep pakt dit op. Het werkt langzaam en wonderlijk. Ik leer er veel van, ik vind de ontwikkelingen mooi om te zien: welke actie krijgt veel likes, welk moment wel, en welk moment beter van niet? Bedrijven waar ik raakvlak met heb promoot ik met producten die ik bij hun heb aangeschaft. Zoals mijn reclamebord en mijn werkpolo’s etc. Delen en linken. Elkaar de diensten gunnen. Onderneem het maar!

    nanda.png
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jun 2016
    Eliana, Nellie Nellie, Saes en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Zlata

    Zlata TOP LID

    Berichten:
    716
    Ontvangen Likes:
    218
    Trophy Punten:
    160
    Mooi column Nanda. Heb je enig hoe het komt dat voetzorg voorop staat in plaats van het ondernemen? En denk je dat daar nu een verschuiving in plaats vindt, dat pedicures steeds meer ook ondernemender worden?
     
  3. Spijker van Nanda

    Spijker van Nanda ACTIEF LID

    Berichten:
    72
    Ontvangen Likes:
    88
    Trophy Punten:
    79
    Tja, ik weet dat eigenlijk niet zo goed waarom, het valt mij wel op. Het zette mij aan het denken toen iemand in een topic ergens een keer vroeg, wat pedicures in de zomer weggeven, en ik dacht toen: Waarom? Je moet het inkopen en je verdient er geen stuiver aan en de klant denkt: Hebbes! maar het is niet zeker of dit de klant zal binden of aantrekken.

    Ik heb het geluk dat ik kan vergelijken hoe ik voor en na mijn praktijkstop en weer opnieuw starten het deed. Toen stond de zorg in mijn praktijk heel hoog. En dat staat deze nog steeds, maar het ondernemen - ontdek ik - is ook heel leuk, vooral als je de client/klant een product kunt verkopen waar ik zelf 100% achter sta en de client/klant dat dan ook zo ervaart en er baat bij heeft. Ik zie het dan als ondernemende service van de voetzorg. We mogen ons best wat 'harder' opstellen.

    De mensen die bij mij komen waarderen dat. En het levert zo toch een mooi bedrag op waardoor ik mijn service hoog kan houden. Ik ga niet voor de gangbare producten en zeker niet voor de artikelen die ook bij de kruidvat of trekpleister liggen. Ik verkoop liever producten die voor mijn gevoel gelijkwaardig liggen aan de kwaliteit van mijn pedicurewerk.

    Nog een ondernemers-voorbeeldje, weet niet of dat mag: samen met een vriendin een nieuw product op de nederlandse markt gebracht: www.wandelwol.nl
    Ik krijg er heel veel leuke reacties op, het werkt en het is een leuk product om erbij te verkopen. Ondernemen is best leuk! let wel, ik verkoop alleen producten aan mensen als ik weet dat ze die ook willen gaan gebruiken. Geld verdienen is goed, maar niet ten koste van - is mijn idee.
     
    Eliana en Angela53 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina


Partners van dePedicure.nl: