Column Linda: Wat doe jij met zomer APK's?

  1. Linda de Jong

    Linda de Jong Jolly Feet Regiodagen Team Redactie Team

    Berichten:
    364
    Ontvangen Likes:
    191
    Trophy Punten:
    129
    Deze keer heb ik een interactieve column. Ik hoop dat jullie je reactie willen geven. Het is weer tijd voor de zomer APK’s. Ik was in euforie toen ik hoorde dat het goed weer ging worden met Pinksteren en ik hoorde de kassa al rinkelen, en gelijk stond de telefoon ook roodgloeiend. De voeten moeten weer zomerklaar gemaakt. Maar die euforie was min of meer van korte duur. Kort geleden las ik op het forum enige ergernis over klanten die maar 1 of 2 keer per jaar komen. Persoonlijk doen die klanten voor mij een aardige duit in het zakje zo in de zomer, dus bij mij zijn ze zeker welkom. Een klant is een klant. Iedere 6 weken of 2 keer per jaar. Toch viel me ineens op dat ik meer werk nodig heb voor deze mensen. Natuurlijk, de voeten zitten de hele winter opgesloten in de laarzen en mogen pas naar buiten kijken als het mooi weer wordt. Dus lekker veel eelt opgespaard, achterstallige likdoorns die nog wel even konden en nagels die best wel een keer dunner gefreesd mogen worden. Ik heb ook een toeloop voor Wilde Pedique bij schimmelnagels, ook tijdrovend. En mag er ook een lakje op?

    Als ik af en toe een keer meer werk aan voeten hebt, doe ik niet zo moeilijk, ondanks mijn extra kwartier tarief. Dit gebruik ik bij uitzondering, als het structureel wordt of de spuigaten uitloopt. Maar het begon me nu al op te vallen dat met al deze zomer APK’s, de een na de ander, dit het geval was, wat betreft de extra tijd. Toen krabde ik me toch achter de oren. Moet ik hier nu een extra regeling voor gaan treffen? Het moet bij dit type klanten ook niet te gek worden, want voor die een of twee keer, zitten ze zo elders. Ik ben niet bang voor concurrentie, ieder heeft zijn talenten, maar zoals ik al aangaf, dit zijn in de zomer extra inkomsten, dus ik hou ze liever binnen. Toch een dilemma, dus bij deze doe ik een oproep aan mijn collega’s om hieronder eens te posten hoe jullie dit oplossen. Ik overweeg een melding te maken in mijn praktijk of op mijn website, letterlijk voor zomer APK’s, om extra tijd in te plannen en te berekenen. Maar hoe weet ik van te voren hoe erg de voeten er aan toe zijn. Maak ik hier een standaard regeling van? Bijvoorbeeld voor iedereen die minder dan een X aantal keer per jaar komt? Of ga ik bij zomer APK’s standaard uit van het ergste? Dan plan ik meer tijd in die ik misschien niet eens nodig heb. Ik vind niet dat ik meer kan berekenen, wanneer dit niet gebruikt is, maar ik heb dan wel tijd over die ik niet meer kan invullen met klanten.

    Ondertussen vindt er een verschuiving plaats bij mij met nieuwe klanten en heb ik een toestroom van klanten die bij andere pedicures weg willen. Ik voel me gevleid, maar ben dan toch nieuwsgierig waarom. Zo hoorde ik dat een klant weg ging i.v.m. veel ruzie op de werkvloer, of een ProVoet-pedicure (!) die likdoorns verwijderd (lees: uitknipt) met een tang, nadat het eelt eerst weggeknipt werd. Ik ontvang deze mensen met open armen, omdat ik weet dat ze beter verdienen. En ik dan dus ook ;-)! Met nieuwe klanten ben ik bij een eerste afspraak ook altijd iets meer tijd kwijt. Je hebt de intake, de anamnese, en ik ga bij de eerste behandeling altijd voorzichtiger te werk.

    Al met al een opstapeling van extra tijd in de zomer, waar die tijd juist hard nodig is. De vraag is dus: Leveren die klanten mij uiteindelijk wel extra inkomsten op? Iets om over na te denken. Persoonlijk denk ik dat wanneer ik een geschikte regeling voor zomer APK’s heb waar beide partijen blij mee zijn, qua tijd en qua tarief, ik zeker kan plussen in de zomermaanden. Maar hoe?


    Linda de Jong

    Pedicure

    beach.jpg
     
  2. Natascha

    Natascha Moderating Helpdesk Admin Team Discussie Team Regiodagen Team Redactie Team ProVoet Poule

    Berichten:
    1.363
    Ontvangen Likes:
    236
    Trophy Punten:
    154
    Ik heb ondertussen z'n drukke praktijk dat ik helemaal niet meer zit te wachten op de cliënten die 1 of 2 keer per jaar komen. Zoals je zegt het kost je vaak meer tijd en soms verwachten ze wonderen. Nee geef mij dan maar de cliënten die geregeld komen. Ik heb trouwens wel een ander eerste consult prijs, omdat ik dan langere tijd reserveer. En ben ik dat toevallig toch eerder klaar kost het toch gewoon het eerste consult. tot nu toe geen problemen mee gehad.
     
  3. Linda de Jong

    Linda de Jong Jolly Feet Regiodagen Team Redactie Team

    Berichten:
    364
    Ontvangen Likes:
    191
    Trophy Punten:
    129
    Ik zie de intake bij een 1e afspraak als service vd zaak, maar daadwerkelijk pedicuren vind ik een ander verhaal.
     
    Stap2 voetzorg vindt dit leuk.
  4. Eva2

    Eva2 TOP LID

    Berichten:
    372
    Ontvangen Likes:
    286
    Trophy Punten:
    129
    Ik denk dat elke pedicure dit fenomeen wel kent. Als je nog plaats over hebt in je praktijk ben je inderdaad blij met iedereen die een afspraak maakt. Naarmate het drukker wordt wordt het ook steeds moeilijker om iedereen ingepland te krijgen.

    Mijn prijs is gebaseerd op behandeltijd. Voor een eerste consult reserveer ik 45 minuten en ik reken een extra bedrag voor intake. Bij achterstalling onderhoud kan ik dan ook niet alles doen en moet er ook nog een vervolgafspraak gemaakt worden. De "apk-client" vind het dan al gauw te duur worden. Net als Natasja zit ook ik niet (meer) te wachten op dit soort cliënten.

    Komt misschien ook omdat mijn ervaring met dit soort cliënten vaak is/was dat zij niet echt problemen hebben. En als er dan opmerkingen gemaakt worden als: ik voel toch nog eelt hoor, of hier zit nog een velletje of doe de nagels nog maar korter en de hoekjes eraf graag. Of je geeft ze een dosis advies (het advies is gratis, dat is mijn service) mee over schoenen, schimmels en producten en je ziet ze nooit meer terug. Het kost mij teveel energie, dat besteed ik dan liever aan cliënten die wel weten te waarderen wat je doet.

    Mijn vaste cliënten weten dat het in de zomerperiode altijd druk is en boeken al 2 tot 3 behandelingen door tot na de vakanties. Daardoor blijven er sowieso al maar heel weinig "gaten" over. Meestal bewaar ik die voor de spoedgevalletjes.
     
    Linda de Jong vindt dit leuk.
  5. willeke willemsen

    willeke willemsen LEKKER BEZIG

    Berichten:
    16
    Ontvangen Likes:
    18
    Trophy Punten:
    29
    Ik gooi het dit jaar over een andere boeg. Als cliënten na de behandeling helemaal in extase zijn met hun prachtig verzorgde voeten, probeer ik ze te verleiden om direct een nieuwe afspraak te maken na de vakantie om hun (verruïneerde) strand-, en/ of campingvoeten weer helemaal klaar te maken voor de winter. Zo probeer ik de gaatjes in het najaar op te vullen en genereer ik toch weer extra omzet.
     
    Ingrid Lasschuit vindt dit leuk.
  6. Linda de Jong

    Linda de Jong Jolly Feet Regiodagen Team Redactie Team

    Berichten:
    364
    Ontvangen Likes:
    191
    Trophy Punten:
    129
    Beide zijn handig. Ik boek dit jaar ook twee afspraken vooruit voor vaste klanten. Die zijn dan idd verzekerd van plek. En de APK's moet ik ook na de zomer zien te boeken.

    Ik bedenk me nu ineens een zomerarrangement voor deze klanten. Bijv 3 afspraken. 1 in t voorjaar, 1 voor de vakantie en 1 na de vakantie. Ze gaan misschien wel enige vooruitgang zien in de hoop dat ze zich realiseren dat ze beter vaker kunnen komen.
    Vandaag belde er weer een klant die een jaar of langer niet is geweest is en aangaf dat haar nagels bijna de schoennen uitgroeien. Ik ga nu een disclaimer neerzetten op de balie, dat ik voor de Apk's niet meer kan doen dan de gebruikelijke tijd en achterstallig onderhoud niet in die tijd kan verhelpen. Wanneer het past in de agenda kan extra tijd gebruikt worden maar tegen extra kosten.
     
    Eva2 vindt dit leuk.
  7. Delicious Feet

    Delicious Feet ACTIEF LID

    Berichten:
    122
    Ontvangen Likes:
    57
    Trophy Punten:
    79
    Apk ,s af en toe krijg ik ze ook ,vind het ook erg moeilijk wat het tarief betreft ,inderdaad zijn eelt klanten waar je langer mee bezig bent .
    Maar aan de andere kant lever je goed werk dan vertellen deze mensen het verder en verder ,opbouw klanten ? ?
    Als ik tijd in mijn agenda heb behandel ik ze gewoon tegen hoger tarief dat wel .
     
  8. Eva2

    Eva2 TOP LID

    Berichten:
    372
    Ontvangen Likes:
    286
    Trophy Punten:
    129
    De reacties zetten mij toch weer aan het denken..... Volgend jaar overweeg ik een stagiare aan te nemen. Het zou een ideetje kunnen zijn om de stagiere in de zomervakantie voor een paar uur per week in dienst te nemen voor deze APK's. Zij kan goed oefenen en wat meer tijd aan deze APK-cliënt besteden zonder dat de planning met de andere cliënten in gevaar komt. En voor beiden extra inkomsten is toch ook weer niet verkeerd. Toch leuk weer zo'n discussie:top:
     
    willeke willemsen vindt dit leuk.
  9. Moos

    Moos LEKKER BEZIG

    Berichten:
    57
    Ontvangen Likes:
    14
    Trophy Punten:
    34
    Wanneer je de behandeling,qua tijd die je nodig hebt berekent ,lijkt mij dat geen klant daar problemen mee kan hebben.
    Vind je dat teveel, heb je het er blijkbaar niet voor over.
    Met die klanten blijft het moeilijk zaken doen, lees geld aan verdienen.
    Het is een heel goed idee om het in een packagedeal van 3x te doen.
    En anders moeten zij zaken doen bij de pedicure met de tuinstoel en gereedschapbak!
     
  10. lowenthalpedicure

    lowenthalpedicure TOP LID Quiz Team

    Berichten:
    468
    Ontvangen Likes:
    256
    Trophy Punten:
    129
    Bij ons vullen de APK`s ( leuk gevonden) de gaatjes op. Mijn vaste klanten maken altijd afspraken ver in het vooruit! We hebben ook een eerste consult prijs, omdat deze sjoppers ( zo noemen wij deze klanten) meestal erg lastige voeten hebben. Veel achterstallig onderhoud.
     
  11. Linda de Jong

    Linda de Jong Jolly Feet Regiodagen Team Redactie Team

    Berichten:
    364
    Ontvangen Likes:
    191
    Trophy Punten:
    129
    Den k je niet dat die klanten dan heeeeel lang in de stoel zitten. Een stagiaire heeft nog geen ervaring en het werktempo is nog laag. Ik weet hoe wij op school waren. Zo onzeker als wat, schoot voor geen meter op.
    Als de apk klanten al zoveel werk hebben aan hun voeten, wordt het een lange zit!
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2016
    lowenthalpedicure vindt dit leuk.
  12. Linda de Jong

    Linda de Jong Jolly Feet Regiodagen Team Redactie Team

    Berichten:
    364
    Ontvangen Likes:
    191
    Trophy Punten:
    129
    Het zijn bij mij geen sjoppers. Ieder jaar dezelfde, dus ook net zo goed vaste klanten, maar alleen met veel minder afspraken.
     
    Cornelia vindt dit leuk.
  13. Linda de Jong

    Linda de Jong Jolly Feet Regiodagen Team Redactie Team

    Berichten:
    364
    Ontvangen Likes:
    191
    Trophy Punten:
    129
    Ik heb mijn disclaimer klaar. Ik attendeer de apk's erop dat ik niet meer kan dan in de gestelde tijd voor een basisbehanding. Is er extra tijd nodig en mogelijk, dan tegen extra tarief. Is de agenda vol, dan houdt het bij einde behandeltijd op.
     
    Cornelia en Eva2 vinden dit leuk.
  14. Eva2

    Eva2 TOP LID

    Berichten:
    372
    Ontvangen Likes:
    286
    Trophy Punten:
    129
    Dat klopt! Maar een stagiare van het mbo loopt niet 1 dagje mee hoor. De stagiare begeleid je een aantal dagen in de week (3/4) voor een heel jaar! In dat jaar leren ze de reguliere snelheid wel, ook een beetje afhankelijk van de inzet van de stagiare zelf.
    Na het schooljaar hebben ze normaliter vakantie. Het is dus mijn intentie om te kijken of ze in de vakantie periode extra kunnen werken (noem het een vakantiebaantje). Maar moet even kijken wat hier de consequenties van zijn.
     
    Linda de Jong vindt dit leuk.
  15. anney

    anney KOMT OP GANG

    Berichten:
    13
    Ontvangen Likes:
    3
    Trophy Punten:
    19
    Ik heb tarief tot 8 weken daarna 2.50 extra. Ik was het ook zat dat ze de afspraak maar bleven opschuiven. En de apks weten dat en ze weten dat ik tot een half uur heb willen ze meer maak ik extra afspraak of doe datgene wat ze willen.
     
  16. lowenthalpedicure

    lowenthalpedicure TOP LID Quiz Team

    Berichten:
    468
    Ontvangen Likes:
    256
    Trophy Punten:
    129
    Ook deze klanten plannen de afspraken in. Zij weten ook dat wij het erg druk hebben.Dat zijn dan ook vaste die alleen minder vaak komen. 2 tot 4 keer per jaar.
     
  17. Aarta

    Aarta ACTIEF LID

    Berichten:
    72
    Ontvangen Likes:
    66
    Trophy Punten:
    79
    Hallo...
    Ik plan gewoon in....en als er teveel werk aan de voeten is dan zeg ik gewoon eerlijk dat klanten niet moeten denken dat ik dit achterstallig onderhoud aan de voeten in 1 behandeling weer up to date kan krijgen..dat klant toch echt een vervolg behandeling moet afspreken.En dat doen ze ook.
    Hgr Aarta
     
    Ingrid Lasschuit, Linda de Jong en pedicar vinden dit leuk.
  18. Admela Akkermans

    Admela Akkermans ACTIEF LID

    Berichten:
    78
    Ontvangen Likes:
    47
    Trophy Punten:
    59
    Ook ik plan voor mijn vaste klanten de afspraken in vanaf de meivakantie tot begin september. Dan hebben zij de gewenste tijd tussen afspraken. De apk's plan ik in als er iets over is. Veel werk? Dan vraag ik extra.Maar veel gaatjes heb ik niet meer. Vol is vol. Ik werk ook niet meer dan 2.5 dagen, ook al is de vraag hoog. Mensen zijn makkelijk. "Kun je vandaag mijn voeten doen om 3 uur? Morgen ga ik op vakantie!!" Of mijn zakelijke telefoon gaat vrijdagavond om 23.50 uur. Jammer maar dan geef ik niet thuis. Ook ik moet plannen...
     
    Ingrid Lasschuit en Linda de Jong vinden dit leuk.
  19. Linda de Jong

    Linda de Jong Jolly Feet Regiodagen Team Redactie Team

    Berichten:
    364
    Ontvangen Likes:
    191
    Trophy Punten:
    129
    T
    Nou tot een half uur is bij mij toch echt een deelbehandeling. Geen klant die voor een basispedicure binnen een half uur buiten staat.
     
  20. Linda de Jong

    Linda de Jong Jolly Feet Regiodagen Team Redactie Team

    Berichten:
    364
    Ontvangen Likes:
    191
    Trophy Punten:
    129
    Heel herkenbaar. Precies zoals jij het beschrijft. Ik draai ook parttime, maar ik wijk niet af van mijn werkdagen. Ook niet voor een vakantie die er aan komt.
     

Deel Deze Pagina


Partners van dePedicure.nl: